сряда, 10 декември 2008 г.

ОПАКОВКАТА - правила за конструиране

Опаковката отдавна е престанала да бъде транспортна, рекламна или информативна характеристика на даден продукт. Самата тя притежава всички свойства и функции на пазарен продукт, затова от особено значение е конструирането на опаковката – то трябва да бъде толкова прецизно, че нейната функционалност оптимално да постига маркетинг условието за успешен продуктов имидж. Възможностите за форми и материали при създаването на опаковката са наистина впечатляващи. Дали опитни конструктори ще използват модерни и скъпи 3-D CAD и CAM системи за структурен дизайн, или „велики” дизайнери ще си потърсят в мрежата техни заместители или кракнатите им версии, в опаковъчния дизайн и конструирането на опаковки съществуват технологии и правила, които гарантират безпроблемна постпечатна полиграфическа обработка. Условието за полиграфическо предприятие, което не само ще оцелее в пазарни условия, но и ще се развива като успешно, е ефективен производствен процес. Което означава щанцовъчни и лепачни машини от висок клас, т.е машини, при които една от характеристиките им е високата скорост.
При неправилно конструирана опаковка, дори качественият контрол да „пропусне” продукцията в процеса на щанцоване, проблемът ще забави и/или спре лепенето. А ако допуснем, че контрол въобще липсва, или качеството не е сред приоритетите на даденото предприятия, в най-добрия случай, клиентът ще получи опаковка, която не се затваря.
В поредица ще се спра на няколко основни модела опаковки стандарт FEFCO.
Тук ще разгледам стандартна картонена опаковка, еднопунктово лепене, при характеристика на картона от 250 до 500 gr m ², т.е. най-масово употребяваният материал. Напълно съм убедена, че всеки технолог и ръководител производство, както и (най-вече) всеки, който предлага на пазара системи за компютърно проектиране на опаковки от картон, има собствено мнение за правилата, по които се конструира една опаковка, но приложеният тук стандарт е доказал, че е бърз, ефективен и най-вече безпроблемен. Опаковките, създадени по тези правила, не са били обект на рекламация, дори и от най-взискателният клиент, какъвто е една фармацевтична фирма, при това фирма, която има множество международни доставчици и ункално организирана система за контрол.

Няма коментари: